tisdag 9 augusti 2011

Anna-Karin Hatt i Eskilstuna - Nu har jag bestämt mig för min favorit

Jag var i fjällen när Anna-Karin Hatt's troligtvis klassiska Hattresa passerade Sala, så jag tog och gjorde en egen Jonssonresa till Eskilstuna igår kväll. I Vuxenskolans lokaler mötte jag och 40-50 centerpartister upp och lyssnade in AKH när hon berättade om sin vision, och efteråt blev det frågestund. Det var en lugn och prestigelös framtoning, och hon svarade utan att tveka på våra frågor. Det är tydligt att slagorden "ett varmt, grönt och socialliberalt Centerparti" bra sammanfattar vad hon vill förmedla. Uppenbart är att hon, gemensamt med Anders W Jonsson, särskilt vill måna om att vi tar tillbaka den trovärdighet vi hade hos väljare som lika gärna kan rösta på S som C, de som känner att tryggheten och omtanken hamnat i bakvattnet i Alliansen.
Jag fick chansen att fråga om hur hon ser på hur vi ska hantera skarpa liberala frågor, och om vi ska gå fram med ett eget valmanifest till nästa val. Hennes svar på det första var att vi dels måste hitta mötesfält som inte behöver vara politiserade och att unga män utan högskoleutbildning i småorterna behöver fångas upp. Den första slutsatsen är jag redan helt inne på, den andra är en intressant utmaning eftersom där kan dragkampen bli hård med S, M och SD. Hon antydde att den varma socialliberalismen är lösningen.

När det gäller eget valmanifest så var det ganska tydligt att hon ser ett gemensamt valmanifest som svaret, men att vi ska gå in i förhandlingarna med hög svansföring. Att vi skulle låsa oss vid vår storlek vs förhandlingspositionen trodde hon därmed inte skulle vara ett problem.

Jag kommer härmed i princip att avsluta mitt eget kampanjande för endera alternativet. Jag har sett de tre kandidaterna "live" under våren, jag har följt deras debattinlägg, jag har stämt av mot vad mitt hjärta säger. Öppenhet är bra, men det som återstår för mig själv är nu skarpa diskussioner med mina medlemsvänner, och det vore naivt att föra slutfasens diskussion helt öppet.
Ska jag länka fyra blogginlägg som är centrala för mig är det dessa:


  • Gemensam insändare till stöd för Annie (införd i VLT, BBT och SA)


  • Centerdilemman (egentligen fem delar)´


  • Liberalism + Tolerans = Solidaritet?


  • Var står Centerpartiet i Sala och Sverige - tal till kommunfullmäktige


  • Ni som inte bestämt er än, läs in er på nätet, bilda er egen uppfattning, prata med andra Centerpartister som känner kandidaterna i deras vardag om ni kan, men fråga även bekanta som sympatiserar med centerpartiet men inte själva är aktiva. Gör sedan erat val och förmedla det till era representanter som väljer partiledaren. När sedan valet är gjort är det dags att satsa framåt mot valet om tre år, vilket med Mauds förutseende är gott om tid för den nya partiledaren att (fortsätta) forma ett slagkraftigt och attraktivt parti.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar