lördag 29 oktober 2011

Allsång på Fryshuset med Hammerfall

Japp, ikväll byter vi höstmörkret i Ransta mot härlig hårdrockshalleluja med Hammerfall i Fryshuset i Stockholm tillsammans med c:a 3000 andra fans. Vi var och såg dem på Sonisphere festival (tillsammans med bla Iron Maiden och Alice Cooper) förra året i lera och regn, men denna gång blir det fint hotel på söder och inomhuslokal. Hammerfall var för mig en större höjdare än Iron Maiden, de fångade verkligen upp publiken, det var allsång hela vägen igenom.
När Jocke lyfte handen och peka fingret mot regnet som pissade ner på oss och vi gjorde detsamma var det för mig i all sin enkelhet vad hårdrock står för. Hårdrocksfans visar fingret mot all skit i vardagen och håller jämnmod och gemenskap. När jag åkte runt med familjen som tonåring i Europa med en hårdrockströja på mig hände det flera gånger att andra hårdrocksfans sökte upp mig bara för att vi delade musiksmak.
Här kommer några låtar i urval:
  1. Hammerfall - Hearts on Fire (den här är yngsta barnens favorit)
  2. Hammerfall - Last man standing (min favorit)
  3. Hammerfall - Any means necessary
  4. Hammerfall - Renegade (denna minns jag från ZTV)
  5. Hammerfall - När vindarna viskar mitt namn (Roger Pontares sköna melodifestivalvinnare som pekade finger åt PK-etablisemanget som ville läsa in massa skit i en skön fantasylåt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar