torsdag 22 september 2011

Fotarbete i Åre

Eftersom jag är på Centerpartiets riksstämma i Åre som "icke-ombud", så lyckades jag (som väntat)
inte komma med på ett hörn i det inledande kommittearbetet. Jag kommer fortfarande kunna yrka och debattera imorgon fredag för min motion om stöd till ideella huvudenmän i skolan, men det blir tufft förstås. Istället ska jag lyssna på ett seminarie med Carola om utbildning, och sedan blir det middag innan Kommitte 1,12 och 18 drar igång på kvällspasset, fram till kl 23.30.
Jag tänkte försöka få igenom följande två att-satser:

a) Att Centerpartiet bejakar etableringen av ideellt drivna skolor och verkar för att dessa skolformers perspektiv tydligt lyfts för att motverka en utarmning den geografiska och pedagogiska mångfalden.
b) Att Centerpartiet verkar för att en utredning tillsätts om hur etableringen av nya skolhuvudmän kan stödjas och integreras i andra insatser för nyföretagande.

Som jag skrivit tidigare så tycker jag att Centerpartiet inte tillräckligt tydligt tagit strid för landsbygdsperspektivet i skolreformerna, och min motion är ett litet försök att påverka detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar