fredag 23 september 2011

Nybyggarlandet - Naivt eller Nyskapande?


Mötte Staffan Danielsson i korridoren, eller rättare sagt, han sade hej till mig. Jag blir alltid imponerad av folk som kan ta ett foto och sedan identifiera personen i verkliga livet (och våga gå fram också). Hur som helst, vi talade lite om den kommande debatten om invadringsfrågor och Nybyggarlandet. Staffan har gjort en smak grej och redan nu postat sitt anförande på sin blogg och öppnar för synpunkter. Gå och läs och ge bra kommentarer.
Det är en tuff fråga att ta, och likt vargfrågan är chansen i princip 100% att den som tar debatten får en drös med skit på sig från båda sidorna. Respektera varandras olika åsikter så länge vi respekterar de grundläggande demokratiska värderingarna. Mina personliga åsikter i frågan är att vi måste ta debatten i dessa frågor, och inte rädas för att smutsa ned häderna, som Maud, Olof Johansson, mfl talar för.
Min övertygelse är att skippa snömos i kommunikationen med omvärlden och banka in några grundläggande poänger:

1. utan invandrare faller den offentliga sektorn,
2. invandrare ska inte särbehandlas utan behandlas som medmänniskor. Vårda och ställ krav som om de vore en svensk.
3. rasism är en sjukdomsyttring, men SD är inte medicinen utan salt i såren. Centerpartiet måste lyssna på de otrygga och prata dem igenom rädslan och åtgärda problemen. Här tenderar jag att hålla med (S) om att det snarare är en klassfråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar