söndag 18 september 2011

Politiska partiernas synbarhet i Google autocomplete

Googlenöderierna fortsätter denna söndag med att jag kollar vilket ord som först dyker upp för bokstäverna i alfabetet. Observera att jag gallrat bort de lokalgeografiska träffarna, dvs de som Google lyfter upp för att de ligger nära där jag bor, men som inte har flest sökträffar.
Intressant är då att observera att nio av 28 träffar är politiska partier, och specialstuderar jag hur många av ett partis bokstäver jag måste skriva innan deras dyker upp som etta är det bara miljöpartiet, vänsterpartiet och sverigedemokraterna som inte har träff direkt på första bokstaven. De "skyms" i var sin tur av moderaterna, väder och sveriges radio. Å andra sidan kan man notera att SD bokar in bokstäverna a, b, h och l, så de borde vara nöjda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar