lördag 17 september 2011

Lokalproducerat ger smaken, ekologisk ger hälsan

Jag läste ett intressant inlägg av Kristina Östman om ekologisk mat, där hon berättar om de smakskillnader hon upplevt och hur hon räds en uppgivenhet bland folk att kämpa emot förgiftning och föroreningar i samhället.
Personligen så har jag märkt en stor skillnad på lokalproducerat vs storproduktion, men däremot kan jag inte ärligen att jag märkt det med ekologiskt vs "vanlig" produktion. Jag tror att smakskillnaden ligger i det småskaliga & kärleksfulla, jämfört med storproduktionen. Den senare är förstås nödvändig, men då är det svårt att "se" och vårda varje djur och fas i processen på samma sätt.
Jag tror att värdet i det ekologiska ligger i att det är långsiktigt hållbart, men att smakskillnaden sitter i annat. Tyvärr, för vårt samhälle, tror jag våra smaksinnen missar många av de miljögifter som vi trycker i oss till vardags. I annat fall skulle vi haft en helt annan matproduktion troligtvis. Och det är det som är Kristinas stora poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar