fredag 23 september 2011

Centerstämman - mina fem cent i utbildningsdebatten


Under morgonens slutliga debatt om Kommitte 11's utbildningsfrågor försökte jag gå upp och sälja in mina två tilläggsyrkanden för att Centerpartiet ska positionera sig lite mer i utbildningspolitiken. Eftersom jag inte är ombud själv, så kunde jag inte komma in i kommittearbetet, men å andra sidan så lottades ombude så det hade nog inte spelat så stor roll. För framtiden skulle man kanske kunna införa att motionärer kan få komma in säg 2 minuter och "sälja" sin motion, och sedan lämna rummet? Då skulle vi få en chans att förklara och sammanfatta lite, och kunna komma på förslag till alternativa yttranden. Kanske tom kunna svara kort på frågor?

Men, jag vill inte gnälla. Jag har sett att det som varit avgörande för om en fråga får genomslag, och tom går igenom trots partistyrelsens avslagsförslag, är att iden redan är efterlängtad och/eller förankrad redan i förväg. Att komma till riksstämman med en "ny" ide är tufft. Jag är glad för att fått chansen att känna motionsarbetet på den här nivån på pulsen och lovar att komma tillbaka mer förberedd nästa gång. Jag vill skicka med er den konkreta iden jag hade för att stödja bygders förmåga att starta byskolor när kommunen lägger ned:
Försök skapa ett stöd inom ramen för befintliga nyföretagsstöd som är specifikt riktad till de utmaningar och den problematik som finns kring skoletablering. Jag vet att några nappade på det jag sade på stämman och sökte upp mig efteråt, och om några av er som läser detta börjar bolla iden så vem vet? ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar