onsdag 28 september 2011

Dags för System(bolags)skifte svensk alkoholpolitik?

Per Ankersjö mfl har före, under och efter centerstämman gått till tydligt angrepp mot Systembolagets bevarande, monopolställning och, nu senast, att det ska få ordna hemkört.  Ett parti som vill stödja individens val och eget ansvar, och stå på småföretagares och pluralismens sida, borde inte acceptera ett monopol på spritförsäljning. Antingen är det förbjudet (jfr med narkotika) eller så måste det få förekomma konkurrens.
Jag dricker själv inte. Visst, jag prövade på det en hel del under två år på gymnasiet och högskolan, vilket gav mig oanad förmåga att dansa väl och tala vältaligare (egen skattning), men eftersom sprit smakar skit för mig (ordagrant, särskilt öl äcklar mig) så försvann poängen när nyhetens behag gick över. Kontentan är att mitt engagemang har varit lågt för att göra något åt ett monopol som verkar leverera varor till ett gott pris för dem som efterfrågar dem.
Men, som jag skrev tidigare idag, handlar Centern om maximal frihet med trygghet efter behov. För alkoholpolitiken bör det innebära en avreglering, kombinerat med en rehabiliteringspolitik värd namnet för dem som inte kan hantera alkoholen. Per argumenterar väl i artikeln ovan.
Jag kan också berätta om när vi i vår lokala bygdegårdsförening tänkte anordna en blygsam umgängeskväll med ölförsäljning, endast för medlemmar som löst biljett i förväg. Kändes relativt okomplicerat, trodde vi, men ack vad vi bedrog oss, kravlistan var så lång att vi antagligen ger upp:
vi får inte affischer eller göra reklam för en pubafton.
vi får bara gå ut med info till redan befintliga medlemmar direkt i brevlådan eller via eposten
vi måste servera lagad mat
vi måste i princip ha förhandsanmälan från medlemmarna.
vi måste söka tillstånd 14 dagar i förväg
vi måste betala 700:- i ansökningsavgift
mm
Ska det vara så? Nej! Staten ska inte hindra vanliga medborgare från att umgås, om det sker under lagliga och respektfulla former.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar