fredag 30 september 2011

Stor stat är tryggast för alla.

Det känns lite småtrevligt att veta att SVT, SR och de andra statliga medierna finns där. Även om min TV-konsumtion består av 30 minuter Bolibompa per dag och radiolyssnandet är Studio 1 medan jag diskar. Vi är fortfarande ett stort folkhem, liksom, känns det som. När jag hör att andra tittat på något vet jag att gemenskap skapats.
Det känns tryggt med systembolaget, att alla har en fräsch, gemensam, leverantör av ful- och finsprit som håller koll på konsumtionen. Även om jag aldrig dricker någon sprit.
Det känns bra att folkhälsoinstitutet granskar och ger råd kring min vardag, även om jag sedan ändå ignorerar råden och läser själv på nätet. Det är säkert många andra som behöver råden.
Över huvud taget skapas det stor gemenskap när staten och kommunerna sköter det mesta åt oss, då behöver vi inte massa krångel, omställningar och egna val. Det kanske blir dyrare, mindre påverkan, och sämre utveckling, mer politikerstyre, konstiga myndigheter och oengagemang. Men det får man ta om det känns tryggt.

Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar