fredag 25 november 2011

Insändare: Opposition - demokratins säkerhetsnål

Insändare till Sala Allehanda om Salas Bästas dubbla stolar i Sala.

Opposition - Demokratins säkerhetsnål

Det är bra att vilja förändra Sala till det bättre och att engagera sig politiskt.
Det är dåligt att vilja förändra Sala och sitta vid makten när man tar beslut som direkt gynnar en själv, oavsett om det är tänkt att gynna Sala. Det är detta som Alliansen reagerar mot. Som opposition är vi den säkerhetsnål som granskar styret så att den demokratiska väven håller ihop när majoriteten spänner förändringsmusklerna.
När grundarna bakom Salas Bästa tänkte tanken att "det måste gå att förändra Sala till det bättre" så tänkte de samma grundläggande tanke som alla vi i demokratins tjänst tänkt, oavsett partibakgrund. Sedan har vi alla våra prioriteter, och det är det som skapar en levande debatt.
Om man har turen att hamna i en situation med inflytande, hamnar man förr eller senare i en situation där ens privata intressen, engagemang och bekanta kan direkt påverkas av de beslut som ska tas. Detta kallas jäv, och då är man skyldig att kliva av från stolen och låta andra besluta. Rent allmänt ska man inte delta i det politiska styret där man själv direkt gynnas av samma beslut.
Det är här som Salas Bästas i grunden goda tanke om förbättring går fatalt fel, eftersom mycket av deras politik, centrerad som den är på affärsintressen i Sala centrum där grundarna själva verkar, gynnar dem själva eller kan misstänkas göra det. I den förtroenderoll som politiker har idag är själva misstanken i sig förödande nog. Jag ser mycket gott som Bror-Erik mfl gör, men det är inte acceptabelt att de samtidigt sitter i maktens innersta cirkel som tar besluten som bidrar till samma verksamheter.
Sanning och säga så måste jag undra varför Salas Bästas grundare inte förblev en stark intresseförening via företagarföreningarna? De måste ha förstått att de skulle komma hamna i denna prekära situation, där varje steg de tar måste ifrågasättas eftersom den öppna demokratin kräver det?

3 kommentarer:

  1. Hej Michael, jag vill börja med att önska dig lycka till med utbildningen. Jag hoppas att du kommer att fortsätta att skriva motioner och komma med idéer, för många av dina idéer och tankar delar jag och många i SBä.

    Vi hoppades att du skulle vilja vara med och utveckla skolan och hoppades på att det skulle bli ett steg framåt mot att få beredare samarbeten för att utveckla kommunen.

    När det gäller dina inlägg på denna blogg, så antar jag att de är riktade till dina fans, jag som medlem i Salas Bästa, kan väl tycka att visa både är personangrepp och destruktiva, men det får stå för dig. Du skriver t ex på en blogg att Salas Bästa gick hårt åt Carola under valkampanjen och jag får väl ta ditt ord på det, eftersom att jag själv inte var aktiv i partiet då. I så fall hoppas jag att både Carola och övriga kan låta det som varit varit så att vi en gång för alla kan komma vidare och istället fokusera på vad vi vill göra och vad vi kan göra tillsammans istället för att förbättra kommunen. Eftersom att du verkar ha fått fel information om vad vi vill och vad vår tanke med partiet är, för vi är fler än Bror-Erik och Marcus som är aktiva så välkomnar jag dig till att ha en dialog direkt med oss istället. Jag sitter också med i VON, KSAU och KS och vill inget hellre än att Sala ska få möjligheten till att växa och förbättras som kommun. Om du vill veta mer vad jag tycker och tänker så får du väldigt gärna besöka min blogg, eller varför inte bli vän på Facebook.

    Ha en trevlig kväll!
    Med vänlig hälsning: Hanna Westman
    Ersättare KS AU, Ordinarie VON SBä

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är genuint kul om fler bland Salas politiskt aktiva börjar skriva bloggar, jag har hoppats på det. Du har fått min Facebookinbjudan tidigare idag, där kan vi byta tankar också.
    När det gäller Salas Bästa så ger du här ett bra svar på en av de två huvudfrågorna jag har haft kring Salas Bästa och det är att ni tar debatten på allvar. Det är i det mänskliga samtalet i nämnder och kommunfullmäktige som vi andra får veta vad ni står för. Där måste du erkänna att ni varit tysta för att ha fem av 45 mandat i KF. Jag misstänker att det får många av er beror på att ni känner er för, men någon borde ändå ha velat argumentera. Det för mig till invänding nummer två, som jag utmålar i insändaren ovan. Jag tror du och jag kommer komma bra överrens, men jag hoppas du förstår att oavsett hur goda intentioner du mfl har, tom dem som jag kritiserar för dubbla stolar, så KAN man inte sitta och ta beslut och samtidigt ha så tydlig egennytta av dem. Jag anar att den lilla handfull i ditt parti som detta gäller faktiskt inte inser detta, och att ni andra som vänner vill blunda för det, men om vi andra gör det så är det en väg som leder till en maktsammanblandning som inte är till salas bästa. Det jag hoppas är att du och jag och andra ska kunna bolla dessa resonemang vidare så vi kan lära oss förstå varandra och absolut undvika personangrepp. Sedan går det säkert inte att undvika att folk blir sårade för att den andre ser saker på ett annat sätt, men det är en annan femma. Jag har iaf under hösten medvetet försökt inta en mer återhållsam och nyanserad position, hoppas det märks. Du är lagd till min blogroll till vänster nu. ;-)

    SvaraRadera
  3. Tack för det, jag är ju tyvärr för ny för att delta i KF, jag hade gärna debatterat på det planet. Att mina partivänner valt att inte debattera de anklagelser som riktats mot oss är nog mer för att vi vetat mer och vi har förtroende för våra kollegor och för att sanningen tillslut kommer fram. Jag själv behöver konkreta bevis innan jag dömer folks intentioner och gillar den svenska lagen som säger att man inte gjort något förens det bevisats motsatsen. Jag tror att det största misstaget som vi i Framtid Sala gjorde från början var att vi inte delgav er mer information. När det gäller sättet som du menar att mina kollegor utnyttjat sin position så tycker jag att den blir lite skev med tanke på att alla beskyllningar hittills ha visat sig inte stämma. Det är ju i så fall samma sak om lokala centerpartister driver frågor som gynnar lantbrukare i kommunen och samtidigt driver eget företag? I så fall borde ju inte det vara helt korrekt heller? Revisionen kom idag fram till att vi inte gjort några som helst fel i de förfaranden som diskuterats i tidningen. Den informationen kommer troligen inte att stå med helsideuppslag i Allehanda. Jag tycker att det är tråkigt varje gång som debatten förläggs på en nivå där det kastas obevisade anklagelser till höger och vänster. Det enda som det för med sig är att energin som borde vara konstruktiv problemslösning går till att försvara sig eller leta fel hos den andre parten. Jag är jätteglad att du valde att bli min vän på facebook och ser fram emot många spännande konstruktiva debatter framöver, så att vi tillsammans kan vända trenden och återvinna förtroendet bland väljarna. Jag tror att smutskastning endast leder till mindre demokrati då fler och fler tappar förtroendet för politiker i sin helhet och struntar i att rösta. Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera