tisdag 22 november 2011

IES måste vara Björklunds våta dröm

Höstterminen 2012 är det tänkt att Internationella Engelska skolan ska slå upp sin 19:e skola i ordningen i Västerås. Ikväll hade de sitt första av två informationsmöten i den blivande skolbyggnaden i delar av fd vårdcentralen Eriksborg och jag var där på min dotters vägnar, och vad imponerad jag blev.
Den blivande 4-9-skolan vilar på tre grundteser:
a) Att eleverna ska behärska engelska (96% av deras elever får VG/MVG i betyg) och vara fullt tvåspråkiga. Hälften av lärarna rekryteras från engelskspråkiga länder och upp till hälften av lektionerna är på engelska. Barbara (grundaren) betonade att detta *inte* sker på bekostnad av svenska språket. Man ligger också betydligt över rikssnittet i höga svenskabetyg.
b) Disciplin = trygghet. Tough love kallas det också. Det ska vara arbetsro och nolltolerans mot mobbning. Om man inte sköter sig ska eleverna veta att det definitivt blir en reaktion, och lärarna har rektorns stöd att våga säga ifrån och vara naturliga ledare i klassrummet. Eleverna ska aldrig tveka över att de ska kunna koncentrera sig på studierna.
c) Höga förväntningar. Föregående punkt innebär, som alla som arbetar i en vanlig svensk skola idag, att förutsättningarna direkt blir bättre. Man betonade att alla elever ska sporras efter sina behov. Eleverna får skriftliga omdömen 4 ggr per år och via Schoolsoft kan man följa det som sker i detalj som förälder. När eleverna börjar på skolan diagnosticeras de i ma/sv/eng. Man delar dock inte upp eleverna i nivågruppering utan det ska vara blandade nivåer så att alla kompetenser finns i klasser och grupper.
Blandat:
Skolbyggnaden kommer delas upp i en Juniordel (åk4-5) och en Seniordel(åk6-9).
Man har uppsatstävlingar och sommarskola för intresserade
Man satsar extra pengar på maten, även om det de beskrev verkade ligga i paritet med vad Sala erbjuder på högstadierna. Men så har vi också satsat extra hos oss på maten med nya tillagningskök.
Samtal hem till föräldrarna av elevens mentor var 14:e dag, för att bygga upp en relation, ett team plus att det inte ska komma några plötsliga ”5 IG-varningar”.
Höga krav vid rekryteringen av personal, speciella lärarcoachningsprogram, träning av eleverna i retorik, speciella program för elever som behöver en nystart, osv
Allt osade av ambition, höga förväntningar och stolt glädje.
De startar i och för sig med upp till 4 klasser per årskurs = över hundra elever per kull, men det känns ändå bra att vi anmälde dottern samma dygn som vi fick inbjudan eftersom det är först anmäld – först in som gäller.

1 kommentar:

  1. Ms Bergström (som du kallar Barbara, är själv ies:are och föredrat att använda hennes efternamn) är inte oskyldig till björklunds förslag...
    Jag går,som sagt, själv på en av ies skolor och det är inte okänt att Ms Bergström ligger bakom många utav fp's förslag kring skolan. så visst, hans våta dröm men hennes idéer :) btw, roligt att din dotter får möjlighet att gå på en sån fantastisk skola som ies, jag storm trivs och det är inte riktigt så hårt som det verkar ;) :) mycket respekt åt alla håll men ändå familjärt (iaf på min skola)och det ända jag kan vara ledsen över är att jag bara fick gå åk 8 och 9 på ies då den inte öppnade tidigare i "min stad" :)dessutom en väldigt trevlig organisation både Ms Bergström och Mr Fyles (vd) är fd lärare och väldigt trevliga :)

    SvaraRadera