lördag 5 november 2011

Hackernätverk vann över maffia - Hot eller Hopp?


Det är med fascination och kluvna tankar jag läser om hur hackernätverket Anonymous genom hot om exponering av maffiamedlemmar från mexikanska Zetas förmådde dem att släppa en medlem ur nätverket fritt. Spontant känns det som taget ur en film, och för en datornörd lite hoppingivande att "skillz" med tangentbordet verkar ha vunnit över våldsbrottslingar. Samtidigt vet vi att samma datorbegåvningar kan i nästa stund välja att sänka en myndighet eller ett företag som följer lagen och där hackarna själva blir rena brottslingar. Lägg till dessa att en del nationer verkar anlita hela skvadrar av hackers i en dold krigföring, och man kan inte låta bli att tycka att det är en komplicerad fråga.

3 kommentarer:

  1. Dom e från Mexico inte spanien!

    Är du politiker?

    SvaraRadera
  2. Oops, sorry, men jag vet det egentligen. Det är bara det att jag ser så mycket serier från USA -> gangsters talar spanska -> i mitt huvud blev det spanien. Och det har inget att göra med att jag är politiker, jag är bara virrig... ;-)

    SvaraRadera
  3. Vad är det du försöker få fram? Hur kan det på något vis vara dåligt att folk (anonymous i detta fallet) utan våld eller att på annat vis lyckas få organisationer att göra rätt för sig, oavsett om det handlar om drogkarteller eller myndigheter?
    Om hackers genom sin kunskap och information kan få samhället att bli en lite bättre plats, vad är felet?
    Anonymous, och liknande hacktivist-grupper ger sig sällan/aldrig på organisationer med rent mjöl i påsen, och de har heller ingen anledning att göra det. Kanske har du inte tagit till dig all information kring de fall där anonymous tagit på sig "skulden"?
    99%!

    SvaraRadera