Jag är less på att alla elever ska klara G, på den våta ambitionsfilt som lägger så mycket fokus på att undvika misslyckanden i Sverige, och som skapar alla lata smarta i vår skola. Understimulerade barn som inte lockas eller pressas att också excellera i det de faktiskt skulle kunna lyckas i. En normal begåvningskurva är inte G-G-G-G-VG-G utan G-VG-IG-MVG-G-G!
Här är min insändare till Sala Allehanda, och lite på att vi skuvar upp temperaturen i skolnämnden kommande vinter!
Det räcker inte med OK, alla elever kan lysa!
Det finns ett allmänt problem i den svenska skolan som genomsyrar våra barns vardag och det är det svenska skolsystemets ständiga fokus på elevernas brister. Det är alltid godkänt som är tröskeln varje elev ska nå i alla ämnen, och det är där som fokus och resurserna läggs. Resultatet av det är att vi riskerar få en nivå i skolan där barn i många ämnen understimuleras pga att ribban läggs i markhöjd. Jag har själv myntat termen ”lata smarta” och själv sett hur min dotter redan i årskurs ett kommer hem från skolan och känt sig understimulerad i sitt favoritämne. Det är inte de enskilda lärarnas fel egentligen, utan en strukturell brist som måste åtgärdas.
Jag skulle personligen acceptera att hon hade ett par ämnen där hon knappt klarar sig, om hon samtidigt fick framgång och stimulans fullt ut i det ämne hon gillar (gillade…). Alla barn är begåvade på något område, har en talang som, om den får näring, kan blomma ut och med säkerhet ge effekt också i hela studiesituationen.
Jag och alliansen har redan lagt ett förslag om kunskapsprofiler under våren som antagits av nämnden, och vi kommer fortsätta ligga på och arbeta för att Salas skolor ska ha fokus på kunskap och elevers individuella begåvningar och situation. Vi politiker har här ett stort ansvar att ligga på med blåslampan på förvaltningen och att lyssna på er föräldrar om vad ni tänker kring era barns situation. Våga ringa, mejla eller facebooka oss, så lyssnar vi.
Mikael Jonsson(C), oppositionsledare i skolnämnden i Sala och trebarnsförälder
Det finns ett allmänt problem i den svenska skolan som genomsyrar våra barns vardag och det är det svenska skolsystemets ständiga fokus på elevernas brister. Det är alltid godkänt som är tröskeln varje elev ska nå i alla ämnen, och det är där som fokus och resurserna läggs. Resultatet av det är att vi riskerar få en nivå i skolan där barn i många ämnen understimuleras pga att ribban läggs i markhöjd. Jag har själv myntat termen ”lata smarta” och själv sett hur min dotter redan i årskurs ett kommer hem från skolan och känt sig understimulerad i sitt favoritämne. Det är inte de enskilda lärarnas fel egentligen, utan en strukturell brist som måste åtgärdas.
Jag skulle personligen acceptera att hon hade ett par ämnen där hon knappt klarar sig, om hon samtidigt fick framgång och stimulans fullt ut i det ämne hon gillar (gillade…). Alla barn är begåvade på något område, har en talang som, om den får näring, kan blomma ut och med säkerhet ge effekt också i hela studiesituationen.
Jag och alliansen har redan lagt ett förslag om kunskapsprofiler under våren som antagits av nämnden, och vi kommer fortsätta ligga på och arbeta för att Salas skolor ska ha fokus på kunskap och elevers individuella begåvningar och situation. Vi politiker har här ett stort ansvar att ligga på med blåslampan på förvaltningen och att lyssna på er föräldrar om vad ni tänker kring era barns situation. Våga ringa, mejla eller facebooka oss, så lyssnar vi.
Mikael Jonsson(C), oppositionsledare i skolnämnden i Sala och trebarnsförälder
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar