fredag 3 juni 2011

Brev till ATG, berättelsen fortsätter

Jag skrev i januari om vår lokala Tempobutik och ägarens långa kamp för att få bli ATG-ombud. ATG är en fristående aktör, men som får sitt monopol av staten, och med en styrelse och ordförande som är politiskt utsedda. Den 3:e maj skrev jag till ATG och deras representanti dessa frågor, Raimond Balsner:

Hej, Raimond,
vi talades vid förra veckan angående Tempo Ransta i Sala kommun som drivs av ägaren Jengis Dag och hans förutsättningar att få bli ATG-ombud. Jag har haft ett antal samtal med honom och enligt hans berättelse var du ut dit och kollade upp förutsättningarna för att han skulle få bli ett ATG-ombud. Tydligen fick han inget skriftligt beslut eller tydlig motivering.




Lite kort om Ransta:
- Största tätorten utanför Sala tätort i Sala kommun
- Förbindelser med tåg och buss gör den till en växande pendlingsort
- En stor grupp travintresserade pensionärer som inte har realistiska spelmöjligheter som läget är just nu, internet är för svårt för dem och att ta sig in till Sala blir för omständigt.
- En landsbygdsbutik som är ombud för Svenska spel, apoteket, systembolaget, posten och som håller en allmänt hög servicenivå.


I Sala kommun noterar jag att Salbohed har ett ATG-ombud, trots att de har en befolkning på mindre än hälften av Ranstas. Jag önskar inget illa till Salbo, men de är ett talande exempel på att prövningsprocessen är svår att förstå och potentiellt godtycklig.

Mina frågor till dig är (å mina och Jengis vägar):
1. Vad är dina underlag för beslut generellt när ATG beslutar om en butik får bli ombud?
Jag önskar konkreta formuleringar, eftersom jag kommer vidarebefordra dem till Anders Flanking(C) som sitter i Kulturutskottet i Riksdagen. Han har redan nu åtagit sig att undersöka detta ärende i samband med kommande spelproposition. Min förhoppning är att ATG fråntas monopolet, men det är förstås färgat av mina intryck hittills i det jag sett av tillståndsprocessen.

2. Hur såg ditt beslut ut i just Jengis Dags fall?

Jag förstår att ni tittar på flera faktorer:
a. Omsättning: jag har svårt att se att han inte skulle kunna matcha Salbo här
b. Avstånd till närmast nuvarande ATG-ombud. Samma här, Salbo är närmre centrum.
c. Kostnader för ATG: förstår jag Jengis så är han villig att ta självkostnaderna förstås. Andra generella kostnader för ATG är givetvis inbakade i era avgifter redan.

3. Vilka förutsättningar finns det för en omprövning?


Det viktiga för mig till syvende och sist är att tex den äldre mannen som jag talade med om häromdagen, som följer travet idogt på TV och spelar på låtsas hemma, ska kunna gå ner med rullatorn till Tempo och spela precis som man kan inne i städerna.
Det monopol som givits till er av staten har jag svårt att se att ni kommer få behålla det om ni inte är mer dynamiska i er prövning, och väger in andra behov än de rena stordrifts-aspekterna.
MvH / Mikael Jonsson, kommunfullmäktige (C) i Sala kommun och Ranstabo
Mejl: politiskvardag@gmail.com
Telefon: 070-7303421

I veckan kom svaret, läs det i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar