fredag 10 juni 2011

Identitetssökande och liberalism - del 2

Läs gärna mitt föregående inlägg om detta först.
Om jag testar mig själv på The Political Compass så hamnar jag mellan vänster och höger, men med tydlig dragning åt det libertarianska hållet. Det känns som en bekräftelse.
När jag istället gär The Politics Test (från en dating-site faktiskt...) så blir jag klassad som en socialliberal och ekonomisk konservativ, vilket summeras ihop till Libertariansk. You exhibit a very well-developed sense of Right and Wrong and believe in economic fairness.
Det verkar iaf klart att jag rent allmänt står åt det liberala hållet.
För att forsätta på förra artikeln, så är en av nyanserna mellan olika former av liberalism i fall
du anser att männsiskor ska ha negativa eller positiva rättigheter.Caspain Rehbinder beskriver det bra som jag nämnt, men Johan Hedin har en mer lättillgänglig version om jordgubbsplockning. Negativa rättigheter motsvaras av möjlighetsjämlikhet och positiva rättigheter av utfallsjämlikhet (typ). Poängen är att liberalism allmänt handlar om att ge människor frihet, men sedan finns det (som jag ser det) en gradvis skala där den "rena" libertarianen vill se individen fri att agera inom sin egen sfär men utan rättigheter till stöd i denna process, medan socialliberalen (trots allt) vill ta ut en slags basavgift (i pengar eller annan form) för att fascilitera individers egna utveckling. Jag tror mig hamna någon stans i tassemarkerna mellan socialliberal och libertarian. Det är i det mänskliga som jag börjar känna att jag måste reagera, och mera öppet ta ställning. Läs det här och det här, inför nästa inlägg. Både Christer och Helena har nämligen liknande känningar som jag har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar