söndag 5 juni 2011

Man kan arbeta med närdemokratin - förslag från Sala

Många har uppmärksammat det Staffan Lindberg, World Value Survey-Sweden, skrev om i fredagens DN Debatt, att många unga svenskar verkar ha en oroande syn på demokrati. 21% skulle kunna sälja sin röst för pengar, och 26% tycker vi kunde ha en ledare inte styrd av demokratiska val. Det är verkligen oroväckande, och det som gör det svårare att avfärda är att ungdomar i detta fall betyder myndiga, röstberättigade 18-29-åringar!
Jag märker själv av detta i Sala, där intresset verkar vara lågt för konventionella sätt att engagera sig politiskt. CUF existerar knappt tex, och 37-åriga jag är en ungt Centerlöfte (typ). Socialdemokratin är "framgångsrikt" med sina 2 (!) unga aktiva socialdemokratiska tjejer.
Jag har engagerat mig medvetet för att påverka detta. Jag har fått äran att vara Centerpartiets ordinarie i den sovande Demokratiberedningen, som iaf fått 100 000 kr i den nya strategiska planen, och jag har lagt flera motioner för att främja närdemokratin:
  • PoLätten - sammanställ kf-beslut på lätt svenska så att fler kan förstå
  • Pekplattemotionen - digitalisera och skapa app:ar för att öka tillgänglighet av beslut
  • Forummotionen - skapa diskussionsforum på Salawebben
  • Felanmälemotionen - utöka facebook med mer info och låt folk MMS:a in foton på fel

Utöver detta kommer majoriteten att lägga förslag om att införa ett medborgarkontor, och därmed fullfölja vårat förarbete, vilket kommer förenkla kontakten med kommunen. Utredning om nya former för kommunens politiska organisation pågår också, där en av tankarna är att medborgare ska bli mer delaktiga i kommunfullmäktiges arbete.

Det är små steg, men vi måste alla försöka. Skolan har en annan roll. Föräldrar en tredje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar