tisdag 13 december 2011

Skolskjutsarna måste ha barnperspektiv

Idag har P4 Västmanland uppmärksammat att skolskjutsarna kommer påverkas av den nya kollektivtrafikorganisationen, och oron därav bland personal och föräldrar. Det började med ett ofärdigt förslag tidigare i år som fick folk att gå i taket (6.åringar som skulle åka "vanlig" buss tex).
På senaste kommunstyrelsen lyfte jag, Christer Eirksson, med flera att vi oroar oss för att man inte har ett barnperspektiv på den del av omorganisationen som berör skolbarn, särskilt då de i åldern 6-9 år. Förvaltningen gav så bra svar man kunde ur sitt tjänstemannaperspektiv men på båda mina frågor hamnade fokuset på det vuxna perspektivet, och på de tekniska aspekterna.
P4 intervjuade mig också där jag betonade att denna förändring inte får bli en förbättring för vuxna (pendlare) på barnens bekostnad, men jag var tydlig med att förändringen som helhet (av kollektivtrafiken) var bra, vilket troligtvis gjorde mitt inlägg mindre intressant. PO Rapp nämner också barnens säkerhet ska utredas i sin intervju.
Det jag försökt förklara för P4 och på KS är att kollektivtrafik är ett slags oskrivet konktrakt mellan befolkningen, särskilt på landsbygden, som man som husköpare och familjebildare räknar med ska finnas. Att förändra dessa villkor är ett stort steg och bör ske med respekt för ortsbefolkningens villkor och vardag. Barnen och deras föräldrar som bor långt från stan ska inte komma i kläm här. Det är trots allt menat som en förbättring, inte tvärtom. Lyhördhet tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar