onsdag 21 december 2011

Insändare: En käftsmäll är inte att gå vidare

 
I dagens Sala Allehanda ber nio (!) företrädare för Salas Bästa mig att "stryka över och gå vidare". Detta gör de genom att först ge mig en fet smäll på käften. Att säga att jag inte vill lyssna in folk eller deras ideer, eller att jag vill ha "rätt sorts" företrädare är bara rent skitsnack. Jag har lagt ett flertal motioner om att lyfta fram folks förslag, som Framtid Sala dessutom bifallit, och försöker hela tiden hitta nya sätta att förbättra närdemokratin. Vill de framföra den kritiken får de gå till någon annan, men inte till mig. Varför kunde de inte ha hållt sig sakliga och sedan skrivit det positiva som de skrev i andra halvan av artikeln? Suck.


En käftsmäll är inte att gå vidare

När någon ber en ”stryka över och gå vidare” som Salas Bästas nio företrädare gjorde i SA 21/12, kan det vara bra att inte göra det med ett slag under bältet. Det är ett retoriskt fint grepp att skriva ut era titlar, så jag kan väl göra det också. Jag är en trebarnsfar som 98% av min tid inte är politiker utan arbetar som gymnasielärare i Västerås.

Jag tänker inte heller förlänga diskussionen om huruvida någon ”fastighetsförvaltare” sitter på dubbla stolar, utan tänker istället berömma Salas Bästa för att man gradvis tagit till sig kritiken från oppositionen och börjat byta ut de som kan hamna i tveksamma situationer. Om den förnyelsen fortsätter så kommer skuggan som faller över partiet försvinna.

Nej, huvudpoängen med min insändare är att man har mage att anklaga mig för ”oförmågan att lyssna in folkets åsikter och idéer”. Detta har varit min profilfråga ända sedan jag tillträdde till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen efter nyår, och flera av de motioner som jag lagt och fått bifallna var förslag som jag fångat upp från vanligt folk i Ransta. Ska ni kritisera mig personligen i tidningen kan ni väl åtminstone göra det renhårigt.

Att påstå att jag vill att ”rätt sorts människor” ska bli politiker är åter igen ett tecken på att man inte förstått kärnan i kritiken från oppositionen, att man från Salas Bästa och Framtid Sala inte verkar vilja följa de beslutsvägar som är givna och menade att ge en öppen process för besluten.

Jag tänker faktiskt väldigt ofta på att ungefär var tionde person jag går förbi röstade på Salas Bästa, och det gör mig ödmjuk inför det som är fantastiskt med politiken. Oavsett om det gäller ett politiskt inkorrekt parti på riksplanet eller ett lokalt drag-i-galoscherna-parti, så tillåter Sveriges demokrati detta. Det enda som krävs är att dess företrädare sedan följer några grundläggande skrivna och oskrivna lagar.
Mikael Jonsson(C), trebarnsfar och gymnasielärare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar