torsdag 26 maj 2011

Klassresa genom avskaffad värnskatt. Dags tänka om för vänstern?

Som Alliansare med en relativt låg lön (jag är gymnasielärare, kommunanställd, say no more...) så kan jag ibland ha svårt att prioritera debatten kring värnskatten. Nu kommer Johan Hedin med ett synnerligen välformulerat inlägg i debatten där jag tycker att han övertygande visar att jag, borgerliga i allmänhet och åtminstone högerfalangen i socialdemokratin borde kunna haka på. För att göra en klassresa idag kan värnskatten vara en av de sista hindren, eftersom de som lyckas med sina studier uatn att ha pengar i ryggen, ändå hålls tillbaka från att bygga upp sin bas till sina barn genom värnskatten. Förmögenhetsskatten ärmer en senare fråga. Läs Johans artikel och fundera. Skattebetalarna har en faktaskrift om värnskatten.

2 kommentarer:

  1. Visst är det synd om de rika när dom inte kan lägga undan några pengar till barnen. Nu får ju dom också jobba och tjäna egna pengar åt sig. Det var någon som sa något om arbetslinjen. Men det gäller väll inte barn till rika och välbetalda människor.

    SvaraRadera
  2. Jag har svårt att se hur många som kommer kunna spara ihop till en livslön åt sina barn, så jag tror inte det är relevant. Att däremot kunna sätta av pengar från sin lön för att göra det bättre för sina barn känns som fullt rimligt. Alternativet är att staten ska omintetgöra ansträngningarna från de som sliter extra för sina barns framtid. Nycjeln är att få en balans mellan att få behålla sin egen arbetsinsats, och att inte "bestraffa" barn till föräldrar som av olika skäl inte kan eller vill satsa på sina barn.

    SvaraRadera