tisdag 17 januari 2012

SD:Rondellhundar i riksdagen. Yttrandefrihet eller rasisim?

SD har föreslagit att Lars Vilks rondellhundar ska ställas ut i riksdagen, likt Ecce Homo gjorde på sin tid. Flera företrädare, bla mitt eget partis Anders W Johnson anser att det är trams och en onödig provokation. Detta är sant och i realpolitikens namn, som Anders säger "skulle de få vittgående konsekvenser för svenska intressen i de flesta muslimska länder.". En ryggmärgsreaktion är att hålla med Anders och tycka SD är puckon, för jag tvekar inte över att utspelet är en del av deras rasistiska agenda, men i detta fall undrar jag inte om de har rätt i sak, när riksdagen nu släppte in Ecce Homo. Jag tycker det är motbjudande med den behandling som Lars Vilks fått och att en enda tidning eller regering ska böja sig för religiös inskränkthet oavsett religion. Ska SD få stå som försvarare av yttrandefriheten? De nyanser som Anders mfl försöker förmedla kommer riskera att skymmas av känslan att förföljelsen av Lars inte försvaras av våra demokratiska företrädare. Ibland är politisk korrekthet högst kontraproduktivt. Problemet tror jag i grunden är att man inte haft en tydlig policy om vad som ska ställas ut, och när sedan riksdagens egna rondellhundar blir invalda så står man där med piss i vestibulen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar