tisdag 11 januari 2011

Om Hedman och sexuella performancegrupper


Domen mot Hedman för att ha köpt sexuella tjänster påminner mig om en av de frågorna som ställer de liberala idealen på sin spets.
Ska två personer få utbyta vilka tjänster som helst om båda är med på det och det inte skadar någon i omgivningen? Jag tycker det är intressant att jämföra med något som under ytan är betydligt mer etablerat i samhället och det är porr. Vad är skillnaden mellan det och prostitution? I båda fallen är det män och kvinnor som har sex i utbyte mot pengar. Skillnaden är väl möjligtvis att de inblandade mer utgör ett slutet sällskap eller kanske en slags performancegrupp som i utbyte mot betalning utför något som normalt sett är privat? Realiteten är väl att det är samhällets vilja att stävja den brottslighet som ofta är involverad vid prostitution som skiljer de två åt. Kombinera det med en insikt om att porr och alkohol inte skulle gå att förbjuda om man ens ville det, så får man dagens motsägelser mellan ord och handling i politiken där företelser får existera (på gott och ont) i nån slags gråzon utan större debatt.

Personligen brukar jag använda ett eget lackmustest där jag ställer mig frågan: "Skulle det kännas OK om din dotter/son höll på med/utsatte sig för/etc det här?" och som regel kommer jag fram till att jag har svårt för situationer där en människa ges tillträde till en annans i utbyte mot pengar. Jag accepterar att en del människor är i en så svår situation att de kan vilja ta denna väg, men jag har svårt att se att det är något som är fullt naturligt. Där går gränsen.
Det innebär också att jag har svårt att svälja mer än triviala test på människor av mediciner, och modellyrket är väl OK, men ger mig lite olust ibland när man ser hur en del av modellerna lever och mår. Jag är säker på att liberala experter hittar luckor i detta tänk, men det kan jag leva med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar