måndag 20 september 2010

Valanalys 2 - post vedkapning - om Salas bästa

Efter att ha låtit tankarna vandra under två timmars vedklyvning och trädfällning,
så är det några tankar och känslor som utkristalliserar sig.

Den tydligaste är frustration över Salas Bästa. Inte att de kom in. Inte att de antagligen
tagit mandat på Centerns beskostnad. Inte att det nu blir ännu fler partier att förhandla med i Sala. Utan de frågor som de kommer in på.

Visst är de ett typiskt missnöjesparti som plockar russin ur kakan, egentligen väldigt likt SD minus främlingsfientligheten (vilket är ett stort plus). De skulle kunna beskrivas som Salas
svar på Ny demokrati, men så har vår kommun varit med förr om detta då Salapartiet var med 1998 och 2002, så det finns en viss "tradition".

Problemet för mig är relaterat delvis till mitt eget engagemang i politiken. Jag aktiverade mig av flera skäl, men huvudskälen var centerns profil som ett varmt, liberalt, företagarparti med rötter på landsbygden. Det som fick mig att ta steget att engagera mig, tungan på vågen, var företagarprofilen.
Om man då vet att Salas bästas toppnamn är företagare i staden och där deras program innehåller många frågor kring detta, som man kan misstänka hjälpt till att sporra folk att lägga sin röst på SB, så är det förståss frustrerande. Mycket frustrerande.
Skulle de dessutom välja att låta känslor styra och välja rödgrönt styre, så kommer det kännas lite surt. Varför kunde inte de och vi löst detta innan. Suck.
*slut på gnäll*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar