måndag 20 september 2010

Baksmälla? Valanalys 1

Vi hade dukat upp kräftor och lite annat gott för en spännande kväll, och det blev det.
I och med att det var mitt första val där jag stod på sedeln för C så var det extra spännande,
men allteftersom kvällen framled förstod jag att det var Sala Bästas kväll. Vi gick och lade
oss vid 23.00, så jag fick slutresultaten nu imorse, vaknade 5.15 och kunde inte somna om.

1. SD vågmästare i Riksdagsvalet
Vad kan man säga? SD's inträde kan inte förvåna någon som följt nyheternas opinionsundersökningar senaste veckorna och det är folkviljan som sagt sitt. Däremot ska vi inte gå Danmarks väg, utan jag hoppas på en tredje, där Alliansen nu försöker kombinera jobbprofilen med ett budskap om att ALLA ska med. ;)

2. Centerpartiets och Salas riksdagskandidat Christer Eriksson kommer inte in i riksdagen.
Efter att Jörgen Johansson dog så klev Christer Eriksson upp och sadlade ansvaret och det är mycket tråkigt att han inte får chansen att föra upp Centerfrågorna från Västmanland på riksplanet.

3. Salas bästa stal showen i Sala.
Med sina fem mandat så är de valets vinnare i kommunen. Eftersom Alliansen och de rödgröna får 19 mandat var, SD 2 och SB 5, så kommer SB's sidval avgöra.
Tittar man på Salas Bästas partiprogram och rötter i företagarmyllan, så känns det som att de borde luta åt alliansen, men då krävs det verkligen att båda sidorna gräver ner stridsyxorna.
Jag skulle iaf välja SB framför SD 10 dagar av 10. Nu gäller det bara att SB kommer till förhandlingsbordet och har realistiska förväntningar, så kan de verkligen vara till Salas bästa.

4. Kom jag in som 'riktig' politiker?
Jag har suttit i nämnder i fyra år snart, men inte varit politiker fullt ut genom att dessutom
ha suttit i kommunfullmäktige. Nu ser det ut som jag eventuellt kan få det åttonde och sista mandatet för centern, det är kryssandet som kan ändra på det bara, vilket inte är mer än rätt. De som tar sig in via kryss har ett starkt folkligt stöd, det skulle inte jag vilja gå framför
i alla fall.
Positivt är i det sammanhanget att Centern lyckats hålla emot det allmänna fallet här ute i Kumla-Ransta-Tärna (+13 röster), så kanske-kanske har min lilla insats hjälpt till lite grann, vem vet? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar