fredag 17 september 2010

Trovärdighet

Jag har funderat lite över trovärdighet som politiker i meningen "Vilka frågor kan jag driva och betraktas som 'trovärdig'?". Det är oftast enklare att visa på exempel när en politik(er) inte är trovärdig, som tex när det feministiska Vänsterpartiet hyr in strippor eller samma parti hamnar i botten i Sala i jämställdhet på valsedeln.
Men när jag istället ska motivera varför den och den är lämplig att driva en fråga politisk blir det mer komplicerat. Måste man tex verkligen ha "varit med om" vissa saker eller ha en utbildning i tex statsvetenskap för att få driva liberala frågor?
Personligen så är jag gymnasielärare i utbildning och anställning, plus att jag har en svaghet för studier (gå lärarlyftet just nu tex), så min roll som vice ordförande för tillfället i Skolnämnden borde vara helt naturlig.
Och ja, det är engagerande, på flera plan. MEN. Jag har även andra frågor jag vill driva, men där jag egentligen inte kan visa upp något 'track record'. Jag tror tex på den libarala tanken att ge all frihetunder ansvar och att de allra flesta i Sverige egentligen har det ganska bra. Men de mest utsatta procenten, som ensamstående föräldrar med problembarn, psyksjyka, hemlösa, misshandlade, etc, ska också få den extra kärlek som samhället kan ge. Där tycker jag att vi i Sverige (mig själv inräknad) ibland vill blunda för verkligheten.

Så...jag bidar min tid och försöker göra ett gott arbete i skolnämnden, och sedan får jag se vad framtiden bär med sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar