onsdag 15 september 2010

Facken och deras medlemmar

Jag är själv med i LR, lärarnas riksförbund, och har som aktiv centerpartist ofta kännt lite olust över jag inser att mitt fackförbund hjälper mina politiska motståndare med direkta partistöd.

Nu är mitt eget fack ganska moderat, det finns andra fack som är betydligt mer snedvridna. LO's partistöd till Socialdemokraterna är ett exempel på hur det numera inte är klart att (S) är det som bäst gynnar fackets medlemmar. Men eftersom facken och (S) under lång tid växt samman är det här sakernas tillstånd något som kommer ta tid att ändra. Men om man inte gör något, kommer än fler att lämna facken även av detta skäl.
Ett annat barockt exempel är SEKO's ordförande när han kopplar Maud till massmördaren Saddam Hussein. Ett hån mot de som verkligen råkat ut för honom, och ett tydligt exempel på hjärnsläpp.
Självklart ska facken stödje det som de tycker gynnar dem själva, men en majoritet av deras egna medlemmar anser att ett annat alternativ ska styra sverige idag, så självklart kan det inte vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar