torsdag 16 september 2010

Turkiets väg till EU - ett steg till

I söndags röstade Turkiet ja till en ny grundlag, vilket glädjer mig. Mina besök i Istanbul två gånger tillsammans med min oro över polariseringen mellan västlandet och muslimerna har gjort att jag ser Turkiets närmande till Europa som en nyckelfråga i den processen. Turkiet är ett sekulariserat demokratiserat land med muslimsk historia. Det använder tex. ett latinskt alfabet (som vårat).
Jag vet att Turkiet har stora olösta frågor med tex folkmordet på armenier, förtrycket av kurder eller militärens fortfarande starka makt där man måste göra upp med historien. Samtidigt så har länder som Tyskland lyckats med detta, så varför inte Turkiet?

Men om inte Turkiet kan bjudas in i den västerländska gemenskapen, så kan inget land. Jag tror att Turkiet skulle bli en andlig (och fysisk) brygga mellan Europa och Mellanöstern som vore något att bygga ett Europa som fortfarande fiskar i grunda vatten, ta tex Frankrikes och Italiens behandling av romer på högsta nivå.
Med Turkiet med i EU skulle de länderna tvingas inse att det inte går att definera EU-medborgare i vi och dem, utan om något måste samhället ta sig an alla som bor i landet och hitta lösningar för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar