tisdag 21 september 2010

Nytt styre i Sala 1

Vad händer nu i Sala, med åtta partier och partier som SD och Salas Bästa som jokrar?
I förra valet var jag bara med i perferin, så jag hade ingen koll på vad som händer, men
det jag förstått nu är (i runda drag) följande :

1. Först ska förstås kryss och förtidsröster räknas så mandatfördelningen blir klar.
2. Sedan börjar förhandlingar, som kan pågå i flera veckor, mellan partierna. Oftast rör det sig om två representanter från varje parti, och det lär väl vara en hel del hyschpysch kring vad som bjuds och sägs.
3. När en grupp skapat en egen majoritet, och under den processen, så förhandlas nämndsposter fram ; vilka partier får vad. Här är det förstås en hel del saker som spelar in, partiernas storlek, förhandlingsposition, envishet och (jag blev lite förvånad...) respektive partiers kandidaters lämplighet. Det innebär att en person som visat lämplighet kan få posten eftersom partierna inser att denne passar bäst för posten.

4. Annars så är ordningen så rent allmänt, att största partiet i gruppen får/tar KS-posten dvs blir kommunalråd. Parti nummer två tar ordförandeposten i KF. Tredje partiet - ordförande i Vård & omsorg, 4:e posten - ordförande i SKN. Någonstans här blir väl ordningen lite oklar, eftersom de större partierna vill ha flera poster, och de mindre vill ha tyngre poster än sina mandat egentligen ger.
För att komplicera det ytterligare så kan partierna internt ha funderingar på vilka som ska sitta var.
Kul, eller vad? Jag tycker faktiskt det är riktigt spännande. *smaskar popkorn från soffan*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar