torsdag 23 september 2010

Centern, landsbygd och Geografi

Jag är normalt sett gymnasielärare i matematik och data på Wenströmska gymnasiet i Västerås,
men läser sedan i januari Geografi på uppsala universitet som en del av Västerås deltagande i det statliga Lärarlyftet. Efter att ha läst tre terminer ska jag förhoppningsvis vara kapabel att undervisa i det ämnet också.

Till poängen...ofta när jag sitter och läser litteratur så slås jag av hur lustigt det är att jag delvis genom dessa studier också får en slags indirekt i en av Centerpartiets kärnfrågor; jord- och skogsbruk, jag läser om tegar, tresäde, boskapsskötselformer, kulturlandskap, åker/skogsarealers utveckling, handelsgödselutsläpp (japp, det räddade mig en dag i valet då jag fick frågan om de subventionerade priserna på NPK), osv.
Det blir en rolig synergi helt enkelt.

Idag läste jag om röjgödseljordbruk i finland på 1800-talet och Laga skifte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar