tisdag 8 mars 2011

Tiggare eller musikaliska enmansentrepenörer?


Olika sorter av "gatans entrepenörer" har varit på tapeten i min värld den senaste tiden. Dels pendlar jag ofta till Uppsala för studierna och har sett olika former av tiggeri och musicerande där. I kommande kommunstyrelsen på torsdag i Sala kommer vi antagligen att besluta att förbjuda tiggeri i kommunen. Och i studio ett på P1 idag så tog man upp polisens behandling av rumänier där oenighet råder om de är musikanter eller tiggare.

Min observation i Uppsala är att jag det senaste året noterat att antalet rent ut sagt kassa musikanter ökat dramatiskt. Ofta kan det dyka upp en nisse som i princip (verkligen) bara slår på instrumentet. Kan detta vara en reaktion på de ökande antalen förbud mot tiggeri, att man genom någon form av ljudframbringande vill kringå lagen? Skulle inte tro att det är så rent allmänt, men i vissa fall verkar det misstänkt. Jag är annars positivt inställd till de som faktiskt har något att komma med i tonväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar