fredag 26 november 2010

Mitt första kommunfullmäktige i Klartext

Tänkte berätta om mitt första kommunfullmäktigemöte, igår kväll. Eftersom jag är en fan av radions Klartext, ska jag försöka återge mötet med lätt svenska.

I september valdes nya politiker i Sala. Igår kväll var det första mötet för dem i Ekebyskolans stora sal. Mötet kallas för kommunfullmäktige och där tar vi besluten för Sala kommun.
På vägen in glömde jag hämta min vän i Centerpartiet, Anders Westin. Han fick ta egen bil. Jag kände mig dum, vi kunde ha sparat på miljön och pengar.
Vi är 45 politiker i kommunfullmäktige och sedan 15 ersättare. I början av mötet ropades alla namn upp. Om någon politiker inte kan komma så får en ersättare ta den platsen under mötet. Det är normalt och igår fick flera ersättare vara med. De andra satt bredvid och lyssnade.
Eftersom allt är nytt så fanns inget ordförande först, då fick den äldste politikern leda mötet. Han hette Karl-Axel Ekebom. Han berättade om kommunfullmäktige för de nya politikerna.
Det finns också en sekreterare, Virve Svedlund, som antecknar allt på mötet. När mötet är slut så träffas hon och två politiker och kontrollerar att det hon skrivit ner stämmer. Det kallas att justera protokollet. När protokollet är justerat, kan det man bestämt göras. Då kan alla i Sala läsa om det också. Det är bara att ringa Sala kommun och be om det.
Eftersom politikerna tycker olika, så måste en grupp av politikerna hjälpas åt så att de får flest röster. Före valet var det en grupp i Sala som hette Alliansen. Nu fick de mindre röster i valet, de kan inte bestämma längre. Nu kommer gruppen att Framtid Sala bestämma. Partierna socialdemokraterna, miljöpartiet, vänsterpartiet och Salas bästa är partierna i den gruppen. Många tror det blir svårt. Eftersom de är störst så bestämde de att ordförande i kommunfullmäktige kommer att vara en socialdemokrat,Tommy Johansson. Han är en gammal räv, men verkade trevlig. Till vice ordförande valde de en ung kille, från socialdemokraterna. Alliansen fick bestämma andre vice ordförande. Det blev också en ung kille, från moderaterna.
fortsättning följer...

2 kommentarer:

  1. Väldigt bra klarspråk tycker jag :) Har du sett denna sida: http://www.sprakradet.se/klarspr%C3%A5k ? Ser fram emot den rafflande fortsättningen.

    SvaraRadera
  2. Tack Malin, men det blev lite långrandigt i slutändan.Tanken vara att vara tydlig men kortfattad och berätta om allt. Inte lätt...

    SvaraRadera