tisdag 23 november 2010

Förbjuda rökning?

Jag vet att många liberaler och högerväljare anser att vi ska tillåta både det ena och andra, och jag försöker själv vara öppen för det mesta, men jag kan inte annat än glädjas åt varje steg där möjligheten att röka inskränks. När nu Folkhälsoinstitutet vill ta i med hårdhanskarna så kan jag bara säga heja, heja.
Låt mig göra ett tankeexperiment: Antag att du står och väntar på bussen. Vad skulle du tycka om personen bredvid går fram till dig, river upp munnen på dig, och häller ett glas öl ner för halsen, eller trycker in en "joint"? Om vi bortser från ironiska svar som "höhö, gratis öl", så skulle de flesta svara nej tack och bli fly förbannade av detta intrång på din personliga integritet och självbestämmande. Men när det gäller rökning är det tillåtet idag, även om offentlig plats ska vara undantagen, men få bryr sig. Av samma skäl så har jag inte alls samma negativa inställning till snusning. Lukter, ljud oc ljus får man acceptera i viss grad, men substanser som förändrar ens hälsa - nej tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar