lördag 16 juli 2011

Anna-Karin for president?

I förrgår gick fem Centerpartister, däribland min eminenta Centerkollega och förebild från Sala, Carola Gunnarsson, ut med sin kandidat till ny partiledare i en debattartikel i Expressen. De vill ha Anna-Karin Hatt som ny partiledare. Det känns skönt med en öppen process, och artikeln fortsätter det spåret. Jag tycker själv att det är en lurig fråga att välja mellan Annie och Anna-Karin, men i slutändan tror jag att det är Annie som är det bästa valet rent realpolitiskt. Hon når fram i media gång på gång (till skillnad från Anna-Karin tyvärr), hon har fixat extremt många personröster i sina val till riksdagen (Anna-Karin har aldrig röstats in till riksdagen), och till sist, hon står för föryngring av politiken (då menar jag inte hennes ålder) vilket är livsviktigt då ungdomarna är som mest frånvarande i just vårat parti. Samtidigt håller jag med skribenterna att den socialliberala ådran i Centerpartiet är central, och jag förväntar mig att Annie ställs mot dörren med detta innnan hon tillfrågas, plus att landsbygdsperspektivet måste fortsätta försvaras med nya perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar