måndag 20 december 2010

Vardagspolitiska förutsättningar


Jag har under det senaste två terminerna studerat Geografi C som en del av det statliga Lärarlyftet, i mitt fall för att komplettera mina två ämnen matematik och data med ett tredje. Jag får 80% lön och pendlar till Uppsala från Ransta. Det har varit roliga och intressanta studier och jag är just i slutfasen av min B-uppsats nu. Jag har trott att jag skulle läsa även C-kursen till våren (för att bli behörig) men det har kastats om de senaste två veckorna. Det har varit att jag ska ta ett vick, sluta lärarlyftet, vara i vikariepolen, osv, plus att Katalin från MdH ringer upp och berättar att hon rekommenerat mig till en rektor som söker en matematikutvecklare på Kopparlundsgymnasiet. Jag har inte vetat hur min tjänst ser ut om tre veckor helt enkelt. Nu börjar krutröken lägga sig och jag står inför en siuation i vår där jag går in och undervisar 50% Geografi (vickarie, på Rudeck) och läser Geografi 50% på helfart. Jag får ta det jag klarar och komplettera senare i år. Andra halvan av kursen är ju en C-uppsats, så där borde det gå bra. Hur det blir fram till dess med lektioner i Uppsala och undervisning i Västerås, det blir "spännande". Samtidigt så kommer jag delta i en uttagningsprocess som eventuellt slutar i att Kopparlunden väljer mig för den tjänsten.
För politiken innebär det att jag går från ett relativt lyxigt tillstånd av mycket tid till att hoppa mellan Rudbeck/Uppsala/Hemma/Politik. Det blir till att vara effektiv. Bloggandet lär väl lida en del, jag kommer iaf att inte sitta och rulla tummarna ;) Men jag ska hur som helst se till att satsa på skolnämnden. Det ska bli kul med oppositionsledarrollen där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar