onsdag 1 december 2010

Det klarnar i Sala

Det är inte bara den bitande kylan (-23,9 grader inatt i Ransta) som klarnar Sala, efter gårdagens arbetarekommun för socialdemokraterna så börjar det nu komma fram vilka som tar över nämnderna:


  1. Vård och omsorg : Karin Karlsson (S)
  2. Skolnämnden : Eva Stenberg (S)
  3. Bygg & miljö : Bo Kihlström (S)
  4. Kultur & fritid : Eric Fyklesson (S)
  5. Tekniska nämnden : någon från Salas Bästa.
  6. SHE : Erik Åberg (Mp)
  7. SIFAB : Dick Forsberg (S)
  8. Salabostäder : Glenn Andersson (S)

Jag skulle kunna raljera över att 60+ gubbar verkar dominera, som Sala Allehanda skriver idag, men i tänkte faktiskt försöka göra en ganska schysst analys så långt som min erfarenhet av de nominerade sträcker sig. Faktum är att (delvis till min förvåning, ingen ironi här) så vägs kompetens in ganska mycket vid tillsättandet av poster i Sala, för alla partier. Visst kan vissa personer och partier vara lite mer krassa med sin egen positionering, men om det är så att (S) tillsätter mogna män, så är det för att de var det förnuftigaste valet. Som skrivs i artikeln så har flera kvinnor tackat nej. Det är som vanligt kvinnor som säger nej till sig själv, vilket jag tycker är synd, samtidigt så går det att få fram fler, men då måste arbetet starta långt tidigare. Nu finns det hur som helst ett par nya hungriga tjejsossar som säkert med några år i kf kommer vara redo för större uppdrag.

Eva Stenberg : toppenkvinna som jag har stort hopp till. (S) hade nog helst velat ha henne till UAN för att strama upp där, men jag är glad vi får behålla henne hos oss.

Eric Fylkesson : säga vad man vill om hans egna sätt, men han ägde KFN när jag satt där som ersättare. Go, poeten ;)

Tekniska nämnden : HAHAHAHA. Som att ge straffsparken till en femåring och lägga bollen framför egna målet. Risken för självmål är uppenbar... Å andra sidan kan de rycka upp sig och göra ett superjobb. Vi får se.

Vänsterpartiet : Jag gissar ett de får nån vicepost. Dessutom kan ordinarie platser i fler nämnder vara mer värt än någon änd¨värdelös vicepost. Vi får se när alla platser är klara.

Massor med analyser kommer senare i december...

1 kommentar: