tisdag 14 december 2010

Ålder vid första giftermålet i Sverige 1800-2006


Om ni har det minsta fascination för statistik och gillar visuella representationer måste ni titta in på Gapminder, som är en fantastiskt pedagogisk sajt för att jämföra världens nationer. Jag gick in idag och kollade in vid vilken ålder svenska kvinnor gift sig i Sverige och fann ett för mig överraskande mönster; från 1800 fram till mitten på 1940-talet så gifte sig sveriges kvinnor vid ungefär 27 år ålder i snitt med en stor stabilitet, men därefter faller giftasåldern fram till 1970 då den är nere på 24 år. Där sker ett extremt trendbrott och under de 35 åren därefter stiger Sveriges giftasålder till att vara en av de högsta i världen, kring 32 år.
Jag är inte alls förvånad över det sista, men har ingen aning om orsaken till fallet mellan 1945 och 1970. Det första årtalet är uppenbarligen krigsslutet(?). Är det fråga om en "avreglering" av först vilka man gifter sig med, och sedan från 1970, att gifta sig överhuvudtaget? Äldre generationer lär ha en mer kvalificerad gissning än mig, gissar jag.

2 kommentarer:

  1. Rosling är onekligen en fena på att åskådliggöra data, även om hans roliga engelska med brytning kan vara lite distraherande ibland.. :)

    Det har precis gått en dokumentär på BBC 4 med namnet "The Joy of Stats" med Rosling i huvudrollen, såg du den?

    /David

    SvaraRadera
  2. Nej, det hade jag missat. SKa försöka ta mig tid och kolla in. Är ju mattelärare dessutom, så alla roliga exempel på statistik är ett plus.

    SvaraRadera