fredag 11 januari 2013

Centerns nuläge - kritversionen

Varför inte försöka beskriva Centerns utveckling via kritlådan?
Före Maud - Centern definieras genom att vi är ett landsbygdsparti. Därför är diskussioner kring liberalism okomplicerade eftersom det inte i nämndvärd grad påverkar kärnfrågorna.

Under Allianstiden - Centern krymper (inte hennes fel), och börjar få en mer blandad väljarkår genom demografiska förändringar, och en omdefinierad Centerpolitik. Här kan vi ha roten till det "otydliga" Centerpartiet, samtidigt som liberalismen och storstadsväljarnas intåg hindrar C från att svänga tillbaka.

Centern idag och i framtiden. Ska vi fullborda den process som en del driver, att definiera oss som ett liberalt parti, och minimera den geografiska tyngdpunkten? Alternativet som Ideprogramsdebatten antyder, är att partiets ideologiska spännvid blir för stor och vi får en polarisering istället.


1 kommentar:

  1. Om politiker fortsätter med denna medvetna globala politiken för att sänka lönerna för lågutbildade så vi bättre kan konkurera med
    kambodja och kina och andra fattiga länder så kommer folk ge sig på politiker med våld. Om politiker fortsätter att skicka pengar till
    banker i andra länder så att dom sänker Sverige så kommer folk att sänka politikerna och straffa dom för folk har inget val och
    inget att förlora för om folk inte har något så har dom inger att förlora. Jag tror inte på politiker i Sveriga eller i eu och är arbetslös
    så jag har ingenting att förlora så varför ska jag inte ge mig på politiker?
    Politiker vill ha en global politik så dom känner sig viktiga men dom vill inte ha murar så vi ska konkurera med fattiga länder när vi inte har en chans
    nu har Indien en ny bil som kostar 16 000 hur ska Sverige konkurera med det?
    Det enda valet som en som inte är högutbildad eller politiker är facismen och den kommer snabbt kolla
    Ungern nasistparti 17%
    Grekland nasistparti vid valet 12% och nu enligt undersökningar 20%
    Frankrike nationale front sitter i eu redan och så vidare
    Jag har altid varit demokrat men nu när jag ser vad politikerna gör i Sverige och eu så är jag det inte längre,
    Politiker borde bry sig för det kommer i hela Europa innom en snar framtid och jag kommer att ställa upp friviligt på att straffa politikerna i Sverige med ett

    vapen i min hand och le hela tiden.

    Politiker kommer att straffas i Sverige och eu för vad dom gör idag och det kommer inom en

    snar framtid. Historien upprepar sig alltid som historiker brukar säga.

    Politiker kommer inom en snar framtid att straffas för vad dom gör men dom är för outbildade för att förstå det och dom hörstår inte hur snabbt det går.
    Alla jag pratar med tycker att politiker ska straffas för det dom gör och det kommer snart.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera