lördag 22 januari 2011

Var är makten värd och var gick rösterna på S?

Jag satte mig ner och räknade hur nämndernas poster fördelats. Jag har delat upp undersökningen i tre delar.
  1. Ordförandeposter. Detta är ordförandeposterna till största del, men jag har räknat alla tre posterna i KSAU också, de är så pass viktiga. Till det kommer de tre viktigaste kommunala bolagens ordförandeposter.
  2. Ordinarie platser i nämnderna.
  3. Ersättarplatser. Punkt 2 och 3 räknas egentligen ut tillsammans, men jag har delat upp dem för att se om det är någon speciell tendens.

Analys:

Socialdemokratin har på ordförandeposterna fått poster efter valresultatet, tom en extra post. Men det anmärkningsvärda är på ordinarie och ersättarsidan; de har givit bort 24 av 49 poster eller ganska precis 50% av sina platser.

Salas Bästa har poster motsvarande valresultatet. Man kan säga de undvikit en ordförandepost men fått ett antal esättarposter istället.

Men vinnarna, det är mp och v. De skulle enligt normal fördelningsmetod fått en maktpostvar och det har de fått (V = ordinarie i KSAU, mp = ordf SHEAB) men sedan har de gått till förhanslingsbordet med sina tre ersättarplatser och fått...26 platser! Varav 13 ordinarie. WoW.

Så, om man ska hårddra det, så har många (hälften?) av alla röster på S varit en röst på mp eller v. Undrar om väljarna har insett det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar