tisdag 11 januari 2011

Att driva den lokala debatten


Efter att ha varit i kontakt med den lokala tidningen, SalaAllehanda, så stod det klart att det lokala politiska samtalet och intresset från allmänheten håller en sådan nivå att det troligtvis inte finns en orsak för tidningen att ompröva sitt nuvarande upplägg. Som det är nu har de några utvalda som bloggar, en debattsida kopplad till tidningens debattsida, och möjlighet för allmänhet att ha "Min sida". Debattinlägg måste passera en redaktör, som kan ta dagar på sig innan inlägg lägg upp (om alls), vilket står i skarp kontrast till bloggosfärens responstid på händelser som ligger i intervallet timmar/max ett dygn.

Jag förstår chefredaktörens dilemma med att folk inte verkar engagera sig i politiken tillräckligt, men jag ska försöka driva på våra 45 KF-ledamöter och X antal andra som sitter i nämnder. Som det är nu är det en handfull som ens har en blogg. Söker man på Politometern står jag för typ 90% av Salainläggen...

Mitt förslag var att skapa en politisk arena där bloggare, politiker, och medborgare, elever etc kunde mötas, och där tidningen kunde dra nytta av sådant som kommer upp. Som det är nu finns det inget som driver en debatt på ett sätt som engagerar mer än några få toppar plus ett antal politiska rävar som utövar förlustminimeringsspel på Debattsidorna.


I'll be back!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar